Forbrukerne
i dag bruker nettet mer og mer for å finne ut av hva de vil ha, og omdømmebygging
er et effektivt verktøy i kampen om kundene.
Forbrukere
og potensielle kunder bruker i dag nettet og sosiale medier mer og mer i utvelgelsen
av produkter og tjenester før de velger å kjøpe noe. Derfor er det i dag, mer
enn noen gang før, virkelig viktig å unngå dårlig omdømme på nettet. Dårlig omdømme
på nettet kan felle en virksomhet, fordi flere og flere velger å ikke handle
hos virksomheter som har dårlig omdømme på nettet. Et effektivt verktøy hvis
dette har skjedd med en bedrift er omdømmebygging. Hvis man velger å bruke omdømmebygging
hos ATAK vil man både kunne begrense de skadene som har skjedd, og man vil
kunne inngå i en avtale om forebyggende omdømmebygging. Med det store fokuset på
online reviews, og den vekten vi tillegger dem, er det viktig å være proaktiv i
forhold til omdømmet som ens virksomhet vil ha, og omdømmebygging går inn og
arbeider med nettopp det. Hvis man som virksomhet har hatt ubehagelige
opplevelser med noen som bevisst prøver å påvirke deres omdømme i negativ
retning vil nettopp omdømmebygging være en aktiv måte å ta kontrollen tilbake på
og vise at man ikke aksepterer den energien som blir brukt på å ødelegge det
harde arbeidet man har lagt ned.
Omdømmebygging
når skaden allerede har skjedd er en viktig vei ut av en eventuell krise, og
vil kunne skjule den negative omtalen når folk søker på ting i google. De
negative omtalene om virksomheten vil ikke komme frem like raskt, men den
positive omtalen vil få plass øverst. Det er sjelden noen i dag som scroller
seg særlig langt ned i søkeresultatene i google, og nettopp derfor er omdømmebygging
også særlig effektivt. Omdømmebygging vil vri fokuset bort fra den negative
omtalen, og restaurere det positive bildet av virksomheten. Man kan på denne måten
ta litt av kontrollen over hvordan virksomheten blir portrettert på nettet. Det
blir viktigere og viktigere å holde øye med hvordan man gjør det på nettet, for
det er dit forbrukerne og kundene researcher hvor de vil legge pengene sine.
Omdømmebygging
er også relevant for virksomheter som ikke har negativ omtale enda, og kan
fungere som en forsikring mot påvirkning fra potensiell fremtidig negativ
omtale, og er en god investering for alle typer virksomheter. Man under alle
omstendigheter ikke kunne unngå dårlig omtale hundre prosent, uansett hvor bra
man gjør det, eller hvor bra produktet man selger er, noen vil alltid være
misfornøyde med et eller annet. Nettopp på grunn av dette vil forebyggende omdømmebygging
være et verdifullt redskap i kampen mot den påvirkningen som dårlig omdømme kan
ha på ens virksomhet.
Man
kan selvfølgelig aldri unngå dårlig omdømme hundre prosent, men med
forebyggende omdømmebygging vil man kunne begrense den synligheten dette vil
ha, og dermed hvilken innvirkning det vil ha på virksomheten. Mange bruker
sosiale medier, fora og anmeldersider til seriøse henvendelser, men det er også
mange useriøse aktører som utnytter muligheten til å ødelegge for en
virksomhet. Dette vil både forebyggende omdømmebygging, og omdømmebygging når
skaden allerede har skjedd, kunne være et effektivt verktøy mot. For
virksomheter som har begynt å miste kunder på grunn av dårlig omtale vil akutt
hjelp gjennom omdømmebygging være et stort skritt i den riktige retningen.
Uansett
om man har dårlig omtale eller ikke vil omdømmebygging være en veldig god
forsikring for fremtiden, og noe man seriøst burde overveie. Omdømmebygging
tillater virksomheten å ta noen av kontrollen tilbake, og fungerer som et verktøy
i kampen mot useriøse og ubehagelige hendelser på nettet. Vi stoler alt for mye
på det vi leser på nettet i dag, og derfor er det helt essensielt at man som
virksomhet tar styringen.