onsdag 17. desember 2014

LED lamper i julemørket

Adventstiden er en fin tid. Den er fin på så mange måter – ventingen, forberedelsene, hyggen. Noe av det aller fineste er alle lysene. Folk tenner lys over alt i desember, som for å jage bort mørket. Til og med utenfor, i hager og garasjer, lyser LED lamper opp i vintermørket. LED lamper i hvitt, rødt, blått, lilla, grønt og gult, som blinker eller stråler rolig. LED lamper i form av reinsdyr, nisser, stjerner og snøfnugg.

Jeg elsker denne tiden. Og selv om det er den kaldeste og mørkeste tiden av året, elsker jeg å gå ut om kvelden. Det er på grunn av alle lysene. Jeg elsker å gå rundt å beundre hagene og hus-fasadene som er fylt opp med hundrevis av bittesmå LED lamper. Jeg elsker å gå rundt og la meg inspirere – hva slags LED lamper kan jeg sette på ønskelisten til meg selv i år og hva slags nye påfunn kan jeg gjøre med haugen av LED lamper som jeg allerede har? 

En av klassikerne er selvsagt snorene med små LED lamper i et eller annet slag på. Snorene som vi bruker både inne og utendørs, til å pynte opp vinduer, vegger og trær. Jeg elsker den helt klassiske, hvite versjonen med helt små LED lamper på. De blinker og lyser nesten som stjerner i mørket. Dessuten kan de kombineres på hundre forskjellige måter – slynges sammen med andre farger, henges opp i mønstre og i ulike mengder og tettheter. Og fordi de består av LED lamper så varer de nesten evig. Det er fantastisk det – man kan bare spare og samle i evigheter til man har så mange meter med LED lamper man bare vil. Jeg ønsker meg noen meter hvert år… Saken er dessuten at det alltid kommer nye versjoner på markedet – et år er det stjerner, neste år er det kuler som gjelder. Og hvert år blir jeg like fascinert.

Et argument som kanskje taler i mot all denne hamstringen av LED lamper er at de kun tas frem én gang om året. Men hvem har sagt at man bare kan bruke LED lamper til jul? Julenissene bør man kanskje rydde bort, men alle de andre kan da fint ligge fremme resten av året også. De kan lyse opp innendørs og skape magisk stemning, være med på å feire bursdager, pysjamas-party, middager eller hva det skal være. Det kan de i hvert fall hos meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar