tirsdag 11. november 2014

Bruk lamper og downlights annerledes

Jeg har bodd på mange hoteller i mitt liv. Med reising som en stor del av jobben min, har jeg nok sovet like mange netter i fremmede senger som min egen. Og det er en ting som jeg alltid har undret meg over: bruken av lamper på hoteller. Det er liksom som om det finnes en kode for hvordan hoteller skal innredes og hvilke lamper de så skal velge. Derfor er det, i mine øyne, altfor mange kjedelige hoteller som ser prikk like ut. Med kjedelige lamper over sengen som ser ut som de kommer fra Ikea, uansett om de i virkeligheten er originalen eller en kopi, og selvfølgelig downlights i taket. Downlights virker til å være fullstendig obligatoriske.

Jeg har heller ikke noe imot downlights. Problemet er bare at de i de aller fleste hotell brukes på en måte som fremhever alt det upersonlige og kjedelige ved rommene. Det finnes uendelig mange måter å bruke downlights på, hvor man kan skape et personlig preg og stemning. I stedet for virker det som at hotelleiere er så redde for å bevege seg vekk fra den trygge standarden, og dermed blir tilnærmet alle hotell seende like ut – med downlights i taket og lamper fra Ikea på nattbordet. Jeg vet ikke om de faktisk er redde for å tråkke feil, eller om det rett og slett bare skyldes mangel på kreativitet. Uansett vet jeg at etter alt for mange netter tilbrakt på forskjellige hotell i verden, ville jeg designet og brukt lamper på en helt annen måte.

Et hotell er en kortvarig erstatning for ditt eget hjem og din egen seng. Og derfor burde det også føles som et hjem. Dessverre er det sjeldent jeg får den følelsen. Selvfølgelig finnes det veldig mange forskjellige mennesker som besøker disse hotellene, med hver sin personlige smak. Derfor er det også viktig at innredningen, inkludert bruken av lamper og dermed downlights, er tilpasset flest mulig. Jeg vil allikevel argumentere for at det er bedre å få en litt mindre gruppe til å føle seg hjemme, og dermed øke sjansene for at de vil komme igjen, enn at flere synes det er ok.

Hvis jeg skulle innrede et hotell, ville jeg også brukt downlights i kombinasjon med alminnelige lamper. Jeg ville derimot ikke installert downlights i taket i hvert rom, men kun der hvor det er med på å lage stemning. Jeg ville for eksempel brukt downlights på badet. Badeværelset krever lamper som kan tåle fuktighet og derfor er downlights et praktisk valg. Jeg synes dessuten at downlights kan være utrolig pent når de er skjult innunder små hyller, slik at lyset blir mykere. Derfor ville jeg garantert installert downlights innunder hyller i dusjen, slik at man kan nyte en dusj i et lunt og fint lys som nesten ligner lyset fra levende lys.



lamper og downlights
I resten av rommet ville jeg unngått bruken av downlights og konsentrere meg om andre typer lamper. Andre lamper er mye mer estetiske og kan dermed være med på å skape en mer personlig stil i rommet. Jeg elsker mindre hotell som lar gjestene velge mellom rom med vidt forskjellig innredning, slik at de selv kan finne det som passer deres personlighet best – om det så er en majestetisk suite med store, glitrende lamper og lysekroner eller et eventyrinspirert rom med en stjernehimmel av bittesmå downlights. Denne tankegangen mener jeg det er fullt mulig å overføre til større hotellkjeder. Rommene behøver ikke alle å være forskjellige og heller ikke i så stor grad, men ved å legge til små elementer av personlighet tror jeg at gjesten vil føle seg mer hjemme. Lamper er et perfekt verktøy i denne sammenhengen, nettopp fordi de kan være så forskjellige og ha stor effekt i rommene. En lampe kan være antikk, gammeldags, retro eller moderne, mens downlights kan være praktiske og minimalistiske eller dekorative og stemningsfulle. Selve lyset fra lamper kan også reguleres og designes; lamper med kjølig lys gir en annen stemning til rommet enn lamper med varmt lys. Og å skifte ut noen lamper, det er ikke vanskelig. Med enkle grep kunne dermed hotellrom byde gjestene velkommen på en litt mer personlig måte som fikk kanskje oss til å føle oss litt mer hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar